ÄITIYSFYSIOTERAPIA

Raskaus

Äitiysfysioterapia on hyvin kokonaisvaltaista fysioterapiaa, jonka tarkoituksena on sekä ennaltaehkäistä että kuntouttaa. Tavoitteena on edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Äitiysfysioterapia huomioi kuntoutuksessa kokonaistilanteen ja -kuormituksen (mm. vauva-arki, jaksaminen, perhe, tukiverkosto, uni, ravinto jne.) laajasti.

Odotusaikana ohjaan asiakkaitani raskausajan liikuntaan ja hyvinvointiin liittyen. Lantionpohjan lihasten harjoittelu on tärkeää jokaiselle odottavalle äidille – erityisesti rentoutuksen merkitys korostuu raskausaikana. Fysioterapia voi pitää sisällään myös tuki-ja liikuntaelinongelmien ja kipujen helpottamista erilaisilla käsittelyillä, harjoitteilla ja lepoasentojen ohjaamisella. Sisältö fysioterapialle määrittyy hyvin pitkälti odottavan äidin kokonaistilanteen mukaan.

Synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapiassa voidaan lähteä liikkeelle hengityksen, ryhdin ja äidin ergonomian ohjaamisesta jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Vatsalihasten ja lantionpohjan lihasten kuntoutuksen lisäksi ohjaan aina myös liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen asiakkaan yksilölliset toiveet ja tilanne huomioiden.

FYSIOTERAPEUTTINEN JÄLKITARKASTUS

Fysioterapeuttinen jälkitarkastus on tuoreelle äidille räätälöity palvelu, joka täydentää neuvolan tekemää jälkitarkastusta. Tapaaminen kestää 90 min ja sisältää perusteellisen haastattelun ja tilanteen kartoituksen, arvion kehon tilanteesta, lantionpohjan lihasten tutkimuksen (asiakkaan suostumuksella), keskivartalon ja vatsanseinämän tilanteen kartoituksen sekä yksilölliset ohjeet havaintojen pohjalta.

Olet tervetullut vastaanotolleni fysioterapeuttiseen jälkitarkastukseen Töölöön Nikama Nordiciin tai Forumiin Mehiläinen Felicitakseen. Ajanvaraukset toimipisteisiin täältä.

Milloin raskausajan fysioterapiasta on apua?

  • kaipaat ohjausta turvalliseen liikkumiseen ja urheilemiseen raskausaikana (myös jos et ole aikaisemmin harrastanut liikuntaa)
  • kaipaat ohjausta lantionpohjan lihasten oikeanlaiseen harjoitteluun
  • sinulla ilmenee tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia, kuten selkäsärkyjä, selän väsymistä, lantion alueen liitoskipuja, jotka vaikuttavat arjessa jaksamiseesi tai esimerkiksi liikunnan harrastamiseen
  • kaipaat ohjausta sopiviin lepoasentoihin raskausaikana tai haluat valmistaa kehoasi synnytykseen

Raskaus

Milloin fysioterapiasta on apua synnytyksen jälkeen?

  • haluat tietoa siitä, miten kehosi on palautunut synnytyksestä
  • haluat aloittaa liikunnan tai raskaamman urheilun, mutta et ole varma, miten aloittaa
  • epäilet, että sinulla on suorien vatsalihasten erkaantuma
  • hengittäminen tuntuu raskaalta tai tunnet painetta ylävatsalla tai rintakehän alueella
  • selkäsi ja/tai niskasi väsyy ja kipeytyy aiempaa useammin, ryhti on hukassa, myös hengittäminen voi olla vaikeaa
  • yhteys omaan keskivartaloon on kadoksissa, vartalo ei tunnu ”omalta”
  • et jaksa kannatella itseäsi, ryhti on lysähtänyt ja selkä väsyy vauvaa kantaessa ja imettäessä
  • sinulla on virtsan-, ulosteen- tai ilmankarkailua
  • vatsasi pullottaa, vaikka paino on tasaantunut
  • sinulla on kipuja kyljissä, rintakehässä tai lantion seudulla (myös paineen tunne lantionpohjassa)

Miksi juuri äitiysfysioterapia kiinnostaa minua? Lue lisää täältä.